Wat is Direct Mail Marketing?

Direct Mail is een vorm van Direct Marketing waarbij u uw klanten of prospects persoonlijk benadert per post of per e-mail. U kunt op deze manier een grote groep ontvangers benaderen en daarbij toch een heel persoonlijk bericht overbrengen. Bij zowel e-mailmarketing als de fysieke Direct Mail is het mogelijk om uw adressenbestand te segmenteren. Op die manier kunt u een specifieke boodschap overbrengen of aanbieding doen aan een geselecteerde groep ontvangers. Groot voordeel van de fysieke vorm van Direct Marketing, een Direct Mail of mailpack, is dat de ontvanger iets tastbaars in handen krijgt. Het heeft daarmee een hogere attentiewaarde dan een e-mail. Een mooie kans om op te vallen en een goede (eerste) indruk achter te laten.

Het doel van Direct Marketing

Het doel van Direct Mail Marketing is meestal gericht op respons. De ene keer betreft het respons in de vorm van een concrete aankoop, maar dit zou ook een inschrijving voor een event, aanmelding op uw website of de aanvraag van extra informatie kunnen zijn. Direct Mail heeft dus vaak het doel om (potentiële) klanten in beweging te brengen, aan te zetten tot actie. We spreken in die zin ook wel van actiemarketing. Ook wanneer u inzet op loyaliteit of branding kan een Direct Mailing een effectief instrument zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een kaart op de verjaardag van uw klant of een bedankje na een recente aankoop. Ten slotte wordt Direct Mail Marketing ook ingezet voor het verstrekken van informatie.

Waarom Direct Mail inzetten als marketingtool?

Waarom is nou juist Direct Mail zo effectief om bovengenoemde doelen te bereiken? Ten eerste omdat het een middel is met oneindig veel creatieve mogelijkheden. Vorm, kleur en inhoud stemt u volledig af op uw bedrijf, event of product. Zo kunt u kiezen voor een eenvoudige brief op duurzaam papier, passend bij uw duurzame beleid. Maar u kunt ook écht uitpakken en een pakket versturen waarmee de ontvanger als het ware een klein cadeautje door de brievenbus krijgt. Het biedt u dus kansen om op te vallen en dat is, zeker ten opzichte van een e-mailing, een groot voordeel van de fysieke Direct Mail. Ook het persoonlijke karakter van Direct Mail zorgt voor een hogere attentiewaarde. Persoonlijke, fysieke post wordt nog steeds hoger gewaardeerd dan een e-mail. Uw boodschap wordt beter gelezen en beklijft dus beter. Eerder noemde we al het voordeel dat u met Direct Mail een grote groep ontvangers kunt bereiken met (toch) een persoonlijke boodschap. Zeker voor marketeers is het van belang dat een marketingactie ook goed meetbaar is. Het opzetten van een Direct Mail campagne is een investering en dus is het niet meer dan logisch dat u inzicht in de resultaten of opbrengsten (Return On Investment) wilt hebben. Direct Mail is een meetbare Direct Marketingtool. U weet exact wie er een mailing heeft ontvangen, wie er wel of niet heeft gereageerd en u kunt precies berekenen wat u onderaan de streep overhoudt aan uw marketingactie.

Direct Mail Marketing binnen een crossmediale aanpak

Uw doelgroep bestaat vrijwel nooit uit een volledig homogene groep mensen. Sommigen doen liever online nader onderzoek naar uw product of dienst, maar er zitten ongetwijfeld klanten of prospects tussen die bij voorkeur per post een brochure ontvangen. In sommige gevallen loont het dus om bij het verzenden van een Direct Mail niet alleen te verwijzen naar uw website, bijvoorbeeld met een QR-code, maar ook een antwoordkaart toe te voegen. Groot voordeel van een crossmediale aanpak bij Direct Mail campagnes is dat u online andere mogelijkheden heeft om uw bedrijf, product of dienst te promoten. Denk bijvoorbeeld aan een online video. En als u een mooie actie promoot, willen uw online volgers daar natuurlijk ook gebruik van kunnen maken. U deelt via Social Media kanalen de link naar uw actiepagina en ziet in de statistieken terug welk kanaal de hoogste respons oplevert. Om de respons op uw Direct Mail campagne te verhogen, kunt u ervoor kiezen om een teaser en/of remindermailing te verzenden. We spreken dan ook wel van een meertraps mailing. Zeker bij een creatieve aanpak, kan dit net het verschil maken. Was er al interesse bij ontvangst van uw eerste mailing maar blijft de respons uit, dan zorgt een reminder er wellicht voor dat uw potentiële klant overgaat tot actie.

Wilt u meer weten over de ongekende mogelijkheden van Direct Mail? Bekijk dan onze cases voor inspiratie. Het DM Bureau is specialist in Direct Mail Marketing en helpt u graag om uw Direct Mail campagne gesmeerd te laten verlopen. Hoe wij dit doen? We vertellen het graag in een persoonlijk, vrijblijvend gesprek. Neem contact op via info@hetdmbureau.nl of bel 0299 469 400.

×

Powered by WhatsApp Chat

× Kan ik u helpen?