In de Direct Marketing maken we gebruik van het AIDA model. Dit om aan te geven in welk stadium van de 4 stappen een klant / doelgroep zit op weg naar een eventuele aankoop. Dit is belangrijk om te weten want in elk van de 4 stappen moet je een klant anders informeren.
In elke stap gaan we dit duidelijk maken.
Attention
In deze stap is de potentieel mogelijke klant (suspect) niet bekend met het Bedrijf, product of service. We moeten laten weten dat we er zijn en welk product of dienst we kunnen bieden. Zorg dat je de aandacht verkrijgt van de suspect. Zorg dat je in het vizier komt.
Interest
Interesse opwekken. Het doel is om de suspect positieve aspecten te geven van het merk/product zodat deze geïnteresseerd raakt in het product of dienst “Ja! Dat is wel wat voor mij“.Voordelen moeten worden benoemd, zoals goede prijs, betrouwbaarheid, nut van het bedrijf, product of service. De suspect is nu een prospect geworden.
Desire
De prospect weet van het bestaan van bedrijf, product of service en de voordelen ervan. Nu moeten we zorgen dat de prospect het bedrijf, product of service op zijn verlanglijstje gaat zetten, dat hij ernaar gaat verlangen. We moeten nu gaan verleiden met de boodschap dat bijv. een product voor hem een onmisbaar iets is of dat het een “must have” is in deze tijd. De prospect vindt dat het product, enig moment, moet worden aangeschaft.
Action
Actie ondernemen, als alle drie de stappen succesvol zijn doorlopen is het belangrijk dat de prospect nu actie gaat ondernemen en tot aanschaf overgaat. Nu gaan kunnen we een actie aanbod doen of schaarste creëren “Bestel nu om zeker te zijn van levering voor…. of “Zoveel Nederlanders gingen u al voor“.