De attentiewaarde is de mate waarin een communicatie uiting erin slaagt om de aandacht van de iemand te trekken. Om een boodschap over te kunnen brengen is het een vereiste dat de kijker, luisteraar, lezer of voorbijganger deze bewust ontvangt en opneemt. Bij een Direct Mail campagne wordt er altijd geprobeerd de attentiewaarde zo hoog mogelijk te maken. Dat begint al op het moment dat het mailpack op de deurmat ligt. Valt het mailpack genoeg op om open gemaakt te worden?
De juiste keuze van de vorm van het mailpack, het gebruikte materiaal, kleuren en teksten aan de buitenzijde van het mailpack beïnvloeden in hoge mate de attentiewaarde. Dit draagt bij om het mailpack te openen. Als het mailpack eenmaal is geopend moet ook de boodschap in de mailing een hoge attentiewaarde hebben zodat de ontvanger op de mailing gaat reageren.
De keuze van bepaalde teksten “beperkte oplage “en beelden verhoogt de attentiewaarde. Een hoge attentiewaarde ondersteunt de Call-to-Action.