Direct mail wordt als communicatiekanaal ingezet bij Direct Marketing. Het doel van Direct marketing is het streven naar directe en structurele communicatie en relatie met de klant. Direct Mail kan hiervoor als communicatiekanaal worden ingezet. Direct Mail is een geadresseerd poststuk, een fysieke boodschap naar de ontvanger. Dat kan zijn een envelop, verzenddoos of een ander item dat met de post kan worden verstuurd. Het bevat minimaal een naam, adres en woonplaats van de geadresseerde.
Met fysieke Direct Mail kan je, in tegenstelling tot een digitale mail, middels verschillende papiersoorten, de bedrukking, verdelingen, creatieve vormen en formaten meer emotie overbrengen aan je doelgroep. De ontvanger heeft echt iets in handen. Je kan je doelgroep verrassen met direct mail in de vorm van een cadeautje of een mailpack zo aantrekkelijk maken dat het wordt geopend en gelezen. De inhoud kan “spannend” worden gemaakt met diverse Direct Marketing Trics, zoals een kartonnen opdikkend pasje of een luikje met daarachter een verstopte boodschap.
Kuiper & Ten Klei ‘Het DM Bureau’ spreekt dan ook over De kracht van de brievenbus en is in dit digitale tijdperk een unieke mogelijkheid om je doelgroep te bereiken en tot actie aan te zetten.