De kracht van direct mail

De kracht van direct mail

Vandaag de dag vertrouwen veel bedrijven op digitale marketing strategieën om verbinding met (potentiële) klanten te krijgen, naamsbekendheid op te bouwen en conversies te realiseren. Andere ondernemingen gebruiken daarnaast ook traditionele kanalen, zoals direct mail. Aan direct mail zitten veel voordelen. Het is heel persoonlijk, biedt de mogelijkheid tot verregaande segmentatie en personalisatie, het wordt goed gewaardeerd, is een goede generator van traffic naar online en je kan ook nog eens de resultaten goed meten. Ook fijn: je kunt het vrij simpel integreren met de al bestaande marketing kanalen en zo je (online) omzet flink laten groeien.

Zo werkt direct mail

Zelfs (of juist) in dit digitale tijdperk is direct mail nog een kanaal dat relevant is en resultaat oplevert. Direct mail zou zelfs wel zes keer meer response opleveren dan alle andere digitale kanalen gecombineerd! Online wordt het steeds moeilijker om op te vallen en veel consumenten zijn de digitale advertenties een beetje beu, dus moet er gezocht worden naar andere manieren om betrokkenheid te bereiken. En wat is er dan mooier dan een persoonlijke boodschap in de brievenbus van je (potentiële) klant? Uit onderzoek blijkt dat direct mail veel persoonlijker aanvoelt en een sterkere emotionele reactie oproept dan digitale advertenties. En zo’n sterkere reactie kan de naamsbekendheid vergroten en aanzetten tot het doen van aankopen. Lijsten voor direct mail kun je opbouwen uit een mix van eigen data, gecombineerd of aangevuld met externe data. Zowel on- als offline data bronnen kunnen bruikbaar zijn. Door voldoende aandacht te besteden aan het opbouwen van een verzendlijst, is de kans groot dat het bericht bij de juiste potentiële klant terecht komt. Zo kun je op een simpele manier je conversie verhogen.

Direct mail tijdens de klantreis

Direct mail is niet alleen bruikbaar aan het begin van een sales funnel, op het moment dat je op zoek gaat naar mogelijke klanten voor je product of dienst. Ook op andere momenten in de klantreis (customer journey) heeft het zijn nut namelijk al bij veel ondernemingen bewezen:
• Gebruik direct mail tijdens de eerste stappen in het acquisitieproces, door je publiek uit te leggen wat jij kunt bieden, het vertrouwen te vergroten en uiteindelijk actie te initiëren. Een mogelijke actie zou een reactie van een lezer op jouw mailpack kunnen zijn, maar natuurlijk hoort ook de aanvraag voor een offerte of zelfs een verkoop behoort tot de mogelijkheden;
• Direct mail kan ook ingezet worden om de zogeheten ‘abandoned carts’ opvolging te geven. Dit zijn de online winkelwagentjes die wel gevuld zijn door klanten, maar waar het (nog) niet tot een aankoop is gekomen. Door je klant een reminder mailing te sturen, verhoog je de kans op conversie;
• Heeft je klant eenmaal een aankoop gedaan? Dan kun je direct mail daarna gebruiken om de klant loyaal te houden met exclusieve aanbiedingen. Je kunt daarbij activiteit van jouw klant op je website als input kunnen gebruiken, of mail op belangrijke momenten in het leven van je klant. Grote bekende e-commerce partijen doen dat bijvoorbeeld heel simpel, door een kortingsbon voor een volgende aankoop te sturen of een verjaardagskaart met een kortingsbon. Maak op zulke momenten dus gebruik van de kracht van een persoonlijke aanpak.

Onderdeel van de ervaring

Zie direct mail dus niet als op zichzelf staande strategie, maar maak het onderdeel van de marketingmix. Volgens marketing experts heeft een klant gemiddeld zeven contactmomenten nodig om uiteindelijk tot een aankoop van product of dienst over te gaan. Dit kunnen uiteraard zeven momenten zijn in de vorm van een online advertentie, maar je kunt beter kiezen voor een mix van kanalen. Direct mail kan dus prima één van die contactmomenten zijn. Zorg er daarbij wel voor dat direct mail naadloos past in die mix van online en zelfs offline momenten. Maak daarbij gebruik van de kracht die direct mail onderscheidt van andere kanalen: je start met een definitieve lijst met contacten waarvan je al weet dat er mogelijk interesse is in jouw product of dienst. Die lijst kun je vervolgens weer als startpunt gebruiken voor het uitzetten van de rest van de strategie. Zo maak je optimaal gebruik van de voordelen van direct mail!