Direct Mail voorbeelden ter inspiratie

Dat Direct Mail nog steeds een bewezen effectief middel is om uw marketingdoelstellingen te behalen, weten onze klanten al lang. Maar wat is nou het geheim van een succesvolle mailing? Vaak is dit een combinatie van meerdere factoren. Timing, de boodschap, het ontwerp en een goede call-to-action. het zijn allemaal factoren die meespelen. We laten u daarom graag een aantal voorbeelden zien van succesvolle direct mailings. En om u nog meer te inspireren, geven we direct tips voor een optimale respons op uw mailing.

Voorbeeld mailing GVB: Welkom aan boord

Hoe zorg je er als vervoersbedrijf nou voor dat nieuwe inwoners kennismaken met het openbaar vervoer in de stad?In samenwerking met Het DM Bureau bedacht GVB hiervoor een marketingactie die zorgde voor een warm welkom in Amsterdam. Een goed voorbeeld van een Direct Mail die van concept tot en met uitvoering perfect in elkaar zat.

Een welkomstcadeau in een originele en opvallende verpakking, zonder ‘addertje onder het gras’. De verpakking liet een duidelijk Amsterdams straatbeeld zien, met daarin een kaart in de vorm van een GVB tram. Eén en al herkenbaarheid en een directe positieve associatie bij het merk GVB. Een activerende tekst maakte de ontvanger enthousiast om op avontuur te gaan in Amsterdam. En hoe kan dat nou beter dan met GVB? Door online gegevens achter te laten, ontvingen de kersverse Amsterdammers twee gratis GVB kaartjes. Voor het verkennen van de stad of nieuwe route naar het werk.

Voorbeeld winback mailing NDC Media

Hoe kunnen we abonnees die hun lidmaatschap net hebben opgezegd, toch als klant behouden? Dat was de uitdaging van NDC Media. Een Direct Mail voorbeeld van een winback actie met een sterk concept, waarbij de beleving van het product direct over kwam vanaf de deurmat. En laat de deurmat nou ook centraal staan bij het creatieve concept van deze mailing. Dé plek waar voorheen de krant met een plof terecht kwam. Een geluid dat bij oud-abonnees nog vers in het geheugen lag.

Met de zogenaamde vezeltechniek lieten wij een ‘bedrukte deurmat’ maken. De zachte laag van de vezels was voelbaar door de envelop. “Mist u ons al?” was de boodschap aan abonnees die onlangs afscheid namen, zichtbaar door het venster van de ‘brievenbus’. Uiteraard met een scherp aanbod in de envelop voor een nieuw abonnement op de krant. Ook de reminder mailing sloot volledig aan bij het concept, deze keer een mailing vermomd als krant. Zo werden oud-lezers niet alleen herinnerd aan het gemis van hun ochtendmoment met de krant, maar ook aan het mooie aanbod dat op hun wachtte.

Ook timing speelde bij dit Direct Mail voorbeeld een belangrijke rol. Zeker bij een winback actie is het van belang om snel in actie te komen. De relaxte momentjes met de krant liggen immers nog vers in het geheugen. Anderhalve week na opzegging, ontvingen oud-abonnees de deurmat mailing. Uiteraard bezorgd op zaterdag, de dag waarop ze voorheen de extra dikke editie van de krant ontvingen.

Uw Direct mail moet eruit springen

Kies een opvallende vorm en uitstraling

Omschrijf een pakkende communicatie boodschap

Zoek de balans tussen online en offline middelen

Gouden tips voor een geslaagde Direct Mail

Hoe beter een Direct Mail is toegespitst op de ontvanger, hoe hoger de respons. Relevantie is hierbij het sleutelwoord voor zowel het ontwerp, de boodschap als de timing. Allereerst moet uw mailing eruit springen. Ook al wordt er tegenwoordig minder post verzonden, uw Direct Mail is waarschijnlijk niet het enige poststuk op de deurmat. Kies dus voor een opvallende vorm en uitstraling die past bij uw product of de dienst die u levert. Denk daarbij aan het Direct Mail voorbeeld van GVB, een tram in een Amsterdams straatbeeld, dat kan alleen GVB zijn. Dan volgt een pakkende boodschap. En dat is er altijd één waar de ontvanger op zit te wachten. Een mooi en passend aanbod dat in verhouding staat tot het product dat u verkoopt.

Zoals in het Direct Mail voorbeeld van NDC Media goed naar voren kwam, is ook timing erg belangrijk. Verstuur uw mailing op een relevant moment. Zo wordt tuingereedschap vooral in het voorjaar gekocht en schoolspullen aan het einde van de zomervakantie. Als laatste tip geven wij u graag mee: combineer online en offline middelen voor een optimale respons op uw mailing. Zo kan een online reminder uw fysieke direct mail een boost geven.

Traditionele Direct Mail met een vleugje online

Met de vele succesvolle mailings die wij voor onze klanten hebben ontwikkeld, kunnen we u uiteraard nog heel veel Direct Mail voorbeelden laten zien. Met traditionele Direct Mails als basis, versterkt door de inzet van digitale instrumenten, zorgen we voor een optimale respons op uw mailing. Het hele traject, van concept tot aan verzending, nemen we u graag uit handen. Uw drukwerk wordt binnen ons internationale, onafhankelijke productienetwerk, altijd tegen een scherpe prijs geproduceerd. Meer weten? Bel ons voor een vrijblijvend gesprek of neem contact op per e-mail.

WIJ WERKEN O.A. VOOR

VIND ONS

Oslohaven 7a
1448 KH Purmerend