Direct marketing Voorbeelden

Wat is Direct Marketing en hoe kunt u dit inzetten om uw marketingdoelstellingen te behalen? Eigenlijk is Direct Marketing het tegenovergestelde van massamarketing. Direct Marketing is gericht op het verkrijgen en onderhouden van direct en persoonlijke contact met uw (potentiële) klant. In de meeste gevallen wordt Direct Marketing ingezet om klanten of relaties aan te zetten tot actie. U stuurt bijvoorbeeld per post een kaart met actiecode die uw klant online kan verzilveren bij een nieuwe aankoop. Natuurlijk zou het ook kunnen gaan om een aanmelding op uw website of inschrijving voor een event.  Het doel is dus om een bepaalde respons of (re)actie uit te lokken. Deze respons is meetbaar, waardoor kosten en opbrengsten inzichtelijk zijn. Enkele voorbeelden van de  verschillende vormen van Direct Marketing zijn: relatiemarketing, databasemarketing, Direct Mail Marketing, E-mailmarketing, Event Marketing en E-commerce.

Voorbeelden van direct marketing

Aan de slag met Direct Marketing

Om uw (potentiële) klant persoonlijk te benaderen met een mooi aanbod, heeft u bepaalde gegevens nodig. We gaan ervan uit dat u al een goed beeld heeft van uw doelgroep. Maar om uw prospects en klanten persoonlijk te kunnen benaderen, moet u ook weten waar hij of zij zich bevindt. Het ene segment van uw doelgroep is wellicht vooral online te vinden, maar het andere segment wordt misschien liever benaderd per post. Of u nou kiest voor een online of offline benadering (of wellicht een combinatie van die twee) u heeft bepaalde data nodig. Denk aan adresgegevens, e-mailadressen of informatie over de voorkeuren en het (online) gedrag van uw klant. Zo weet u niet alleen waar, hoe en wanneer u uw doelgroep kunt bereiken, maar ook wat voor hen een aantrekkelijk en relevant aanbod is. Bewoners van een flat zitten niet te wachten op een aanbieding voor een grasmaaier. Zorg er dus voor dat u de relevante kennis over uw doelgroep in huis heeft.

Welke vorm van Direct Marketing kiest u?

Niet alleen uw doelgroep bepaalt welke vorm van Direct Marketing u het beste kunt inzetten. Ook uw doelstellingen en uw boodschap zijn hierin bepalend. Wilt u een relatie uitnodigen voor een event, dan is een persoonlijke uitnodiging per post een passend middel. U geeft ze een mooie kaart in handen die wordt neergezet tot de dag van het event en gelijk dient als toegangsbewijs. Wilt u een loyale klant wekelijks van een kortingscode voorzien dan is het, gezien de lagere kosten, verstandig om te kiezen voor e-mailmarketing. Natuurlijk kunt u ook verschillende middelen inzetten die op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Dit zorgt vaak voor een hogere respons op uw Direct Marketing campagne. We spreken dan ook wel van een crossmediale of multi-channel benadering. We geven een voorbeeld van zo een Direct Marketing aanpak. U grijpt eerst de aandacht van uw klant door hem een verrassend pakketje te sturen. In een begeleidende brief verwijst u naar een online actiepagina waar uw klant een mooie korting kan verzilveren. Uiteraard is op de actiepagina ook meer informatie te vinden over uw product of dienst en kan uw klant zich inschrijven voor de nieuwsbrief (heeft u direct het e-mailadres van de klant). Een paar dagen later bedankt u hem voor de aankoop middels een persoonlijke kaart, herinnert u hem aan het mooie aanbod dat nog ligt te wachten (reminder mailing) of vraagt u hem in een e-mail om feedback te geven op uw service en product.

Nog meer tips bij de inzet van Direct Marketing

Het is al eerder aan bod gekomen, maar te belangrijk om niet nog eens expliciet te benoemen: een actie, korting of cadeau zorgt gegarandeerd voor een hogere respons op uw campagne. Maar dan moet de ontvanger natuurlijk wel eerst de envelop (e-mail, het pakket) openmaken. Zorg er dus voor dat uw mailing opvalt. Dat is met alle mogelijkheden van de fysieke Direct Mail zeker te realiseren. Deze vorm van Direct Marketing biedt u ten opzichte van een e-mailing een grotere kans om op te vallen. Qua inhoud van de mailing zijn een aantal zaken belangrijk. Zo worden ontvangers graag persoonlijk aangesproken en willen ze weten van wie de brief of e-mail afkomstig is. Alleen een bedrijfsnaam volstaat daarmee niet. Onderteken een mailing het liefst met een persoonlijke afzender. Valkuil bij alle communicatie uitingen is dat er geen duidelijke keuze wordt gemaakt bij het bepalen van de boodschap. Het is verleidelijk om nog even snel wat andere zaken te vermelden in de mailing. Dat is jammer, want de boodschap verliest op die manier zijn kracht. Het vooraf stellen van duidelijke doelen kan daarbij helpen. Formuleer SMART doelstellingen en hou ook tussentijds de resultaten bij. Inhoudelijk hebben we nog een belangrijk aandachtspunt te vermelden, namelijk een sterke call-to-action. Wat zou de ontvanger moeten doen na het lezen van de mailing? Maak het uw klant hierbij zo gemakkelijk mogelijk. Kies bijvoorbeeld voor een QR-code waarmee hij of zij direct binnenkomt op uw actiepagina.

Als fans van, en experts op het gebied van Direct Mail Marketing delen we onze kennis graag met u. Voor een persoonlijk en vrijblijvend gesprek kunt u contact opnemen via info@hetdmbureau.nl of bel 0299 469 400. Nieuwsgierig naar hoe wij Direct Mail campagnes opzetten? Bekijk onze cases voor inspiratie.

×

Powered by WhatsApp Chat

× Kan ik u helpen?